PilotaViu

Logo PilotaViu
menú
  • Actualitat
  • Categories
    • Raspall
    • Escala i Corda
    • Galotxa
    • Frontó
    • Ratlles
    • Món Escolar
    • Pilota Món
    • Sabies Què?
    • Participa
  • Editorials
  • Opinions
  • Entrevistes
  • Contacte
  • Qui som
  • Com col·laborar
  • Pilotadidàctica
  1. Inici
  2. Actualitat
  3. Frontó

El Museu de la Pilota prepara una mostra sobre el frontó valencià i el basc

Frontó

Dilluns, 5 de novembre de 2018 a les 11:45h
0
David Sarasol / El Genovés.

El pròxim divendres 16 de novembre tindrà lloc la inauguració de l'exposició "22-41. Martínez de Irujo-Genovés II. Frontó basc vs frontó valencià".

Amb la finalitat de mostrar dues maneres de jugar a una mateixa modalitat, mitjançant el material o les instal·lacions que s'utilitzen per a fer-ho, naix aquesta exposició. Una espècie de comparativa, on el visitant podrà veure la pilota que s'utilitza ací, de 50 grams, o la d'allí, de 105 grams., però, que està feta amb els mateixos materials.

També podrà veure com són els frontons, les mesures o característiques principals, així com la manera d'arreglar-se les mans uns i altres, veient que també s'utilitzen els mateixos materials.

Però, si hi ha una diferència gran, eixa és el professionalisme. El frontó basc està practicat professionalment, amb bons sous, empreses que fitxen jugadors, frontons de gran capacitat i, fins i tot, publicitat i televisió, dos dels motors que mouen qualsevol esport modern. Al País Valencià està practicat en l'àmbit aficionat, amb els seus campionats federatius, però no és una modalitat professional. Encarà que sí que és cert que els jugadors professionals, sobretot de l'escala i corda, juguen a frontó i, a més, ho poden fer dignament davant jugadors bascos o navarresos.

Mentre ací no tenim quasi frontons coberts, ni de bon tros, de gran capacitat, només el del Puig es podria definir com un frontó modern, al País Basc i Nafarroa tenen molts frontons coberts i que sobrepassen les mil localitats assegudes. Cas especial són el Bizkaia de Bilbo o l'Arena d'Iruña, amb més de tres mil espectadors.


Al País Basc el frontó a mà és la modalitat reina. Foto: Museu de la Pilota del Genovés

Per què aquest títol?
22 és la puntuació a la qual s'ha d'arribar en frontó basc i 41 a la que s'ha d'arribar en frontó valencià. Martínez de Irujo i Genovés II seran els protagonistes de l'exposició. Amb els dos jugadors ens uneix una bona amistat que ha transcendit amb la participació en aquesta mostra. A més a més, tots dos són nascuts l'any 1981, tots dos exploten esportivament el 2004, encara que amb trajectòries diferents i, entre ells, també hi ha una bona relació i una certa admiració mútua. I 'frontó basc vs frontó valencià', seria per la comparativa de les dues maneres d'entendre el frontó a mà.

Com pretenem mostrar-ho?
Amb material i imatges de qualitat, tant fotografies com imatges de televisió. Pilotes, proteccions, vestimenta, faixes o gerrikos; però també fotos i projecció d'imatges, partides jugades pels jugadors protagonistes o muntatges que s'han realitzat expressament per a l'exposició.

Previ a la inauguració, a les 17.00 h, en la Casa de la Cultura, tindrà lloc una xerrada-entrevista, amb els dos jugadors, amb unes quantes sorpreses per al públic assistent.

Cal destacar la participació del Museu Valencià d'Etnologia, la Càtedra de Pilota Valenciana i de la Penya Pilotaris Amics del Frontó del Puig, els quals han participat, de manera desinteressada, en l'organització de la mostra.
 

David Sarasol Moscardó
(Director del Museu de la Pilota)


*Volem seguir sent el mitjà de referència del nostre esport. Sols amb el vostre suport econòmic podrem continuar informant-vos. Punxa ací i Travessa per PilotaViu, travessa per la pilota valenciana!
 
  • Imprimir
  • Envia a un amic
  • PDF
0

Comentaris


No hi ha cap comentari
El comentari s'ha enviat correctament



Comenta aquest article

Informa sobre aquest comentari

giny

Opinió

  • La partida del dissabte: Remar i quedar...

    Ernest Martí

  • Una molt mala notícia per a la pilota!

    David Sarasol -

  • El comiat de la vergonya

    Opinió Pilotaviu

  • A fer la mà!

    Lluís Llapissera -


Editorial

El futur de PilotaViu, en mans dels lectors

Galeries

De la Vega i Carlos guanyen el Trofeu Diputació de València de Frontó

Vídeos

Pilota valenciana. Guia per a despistats [Anglés]

Entrevistes

  • Víctor Iñúrria: «Som la pilota valenciana i no hem d'abaixar mai el cap davant ningú»

    Víctor Iñúria


Atenció: com la majoria de webs, utilitzem cookies (galetes), tant pròpies com de tercers, per a recopilar informació estadística de la vostra navegació i oferir-vos un servei personalitzat. Si continueu navegant, considerem que n'accepteu l'ús. Més informació

Segueix-nos

Suscripció al butlleti

Tirabol: comunicació & internet

Qui somContacteAvís legal

Seccions

  • Actualitat
  • Editorials
  • Entrevistes
  • Opinions
  • Agenda
  • Enquestes
  • Vídeos
  • Galeries

Categories

  • Raspall
  • Escala i Corda
  • Galotxa
  • Frontó
  • Ratlles
  • Món Escolar
  • Pilota Món
  • Sabies Què?
  • Participa

Altres

  • Qui som
  • Contacte
  • Butlletí
  • Avís legal
tanca

Cercador

tanca